1 1 1 1 1

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

ارتداد از مسائلی است که اعمال خوب انسان را از بین می‌برد به همین دلیل است اسلام به ارتداد حساس است ولی متاسفانه دشمن این موضوع را بازیچه قرار داده است و می‌گوید اسلام آزادی ندارد در حالی‌که اسلام خیر و صلاح مردم را می‌خواهد.

حبط و تکفیر (۱)

جلسه صد و دوم: معاد ۱۲

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب العالمین، اَلحَمدُلله الاوَّل بلا اول کان قبله و الاخر بلا اخر یکون بعدَهُ الذی بعد فلا یرى وقرب فشهد النجوى تبارک وتعالى ثم صلاه وسلام علی سیدنا ونبینا العبد الموید والرسول مسدد المصطفی الامجد حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد(ص) وعلی اهل بیت الطیبین الطاهرین سیما بقیة الله فی الارضین و اللعنة الدائم علی معاندیهم و مخالفیهم الی قیام یوم الدین آمین رب العالمین.
جلسة صد و دوم را به حول و قوة‌الهی آغاز می‌کنیم.
یکی از بحث‌های مهم در معاد احباط و تکفیر است. یعنی اعمال خوب و بد انسان بر هم اثر می‌گذارد. برخی از علما احباط و تکفیر را قبول دارند و عده قلیلی نیز احباط و تکفیر را با حاشیه‌ها و می‌پذیرند. در این‌باره بحث‌های علمی دارند که برای جلسه ما کاربردی نیست.
خداوند در سوره هود می‌فرماید: « فَإِن لَّمْ یَسْتَجِیبُواْ لَکُمْ فَاعْلَمُواْ أَنَّمَا أُنزِلِ بِعِلْمِ اللّهِ وَأَن لاَّ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ فَهَلْ أَنتُم مُّسْلِمُونَ؛ پس اگر شما را اجابت نکردند بدانید که آنچه نازل شده است به علم خداست و اینکه معبودى جز او نیست پس آیا شما گردن مى‏نهید (سوره هود، آیه ۱۴)»
همچنین در سوره مائده آمده است؛ «… وَمَن یَکْفُرْ بِالإِیمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِی الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِینَ؛ … و هر کس در ایمان خود شک کند قطعا عملش تباه شده و در آخرت از زیانکاران است. (سوره مائده، آیه ۵)»
ارتداد نیز یکی از مسائلی است که اعمال خوب انسان را از بین می‌برد. کسی که مرتد می‌شود هر چیزی که انجام داده است نابود می‌شود به همین دلیل است اسلام به ارتداد حساس است ولی متاسفانه دشمن این موضوع را بازیچه قرار داده است و می‌گوید اسلام آزادی ندارد در حالی‌که اسلام خیر و صلاح مردم را می‌خواهد.
شهید مطهری می‌گوید: مرتد مانند کسی است که درحال افتادن به داخل چاه است و او را می‌گیری گاهی هم لازم است او را به کناری بیاندازی تا داخل چاه نیفتد. اسلام می‌داند ارتداد چه عواقبی دارد، به همین دلیل بسیار سخت‌گیری می‌کند،‌تا انسان ابدیت خود را خراب نکند.
آیاتی که بیان شد بسیار اجمالی‌ست تا بدانیم احباط و تکفیر ریشه قرآنی دارد.
احباط، حبط و عوامل آن
در روایات آمده است که پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود: هر کس یک‌بار بگوید سبحان‌الله درختی در بهشت برای او آماده می‌شود و اگر بگوید الحمدلله و لا اله الاالله نیز همین‌گونه است اما به شرطی که آتشی نفرستاده باشیدکه آنها را بسوزاند. درست است که ما اعمال صالح داریم اما با گناهان آن را از بین می‌بریم. (امالی صدوق ص ۶۰۸)
عوامل حبط
کفر، شرک و ارتداد اولین و مهمترین عملی است که اعمال انسان را حبط می‌کند.
قرآن کریم می‌فرماید: «… وَمَن یَکْفُرْ بِالإِیمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ …؛ … و هر کس در ایمان خود شک کند قطعا عملش تباه شده …»

بی‌ادبی نسبت به پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) سبب حبط اعمال می‌شود

کافر در برخی مواقع به خدا کافر است و در برخی مواقع به آیات الهی به طور مثال قرآن را قبول ندارد. لذا می‌گویند اگر حدیثی دیدید که به ظاهر مشکل داشت فوری آن را رد نکنید شایددلیل و توجیهی دارد این رد کردن خطرناک است و ممکن است آیه‌ای از آیات الهی باشد.
قرآن کریم می‌فرماید: «أُولَـٰئِکَ الَّذِینَ کَفَرُوا بِـَایَـٰتِ رَبِّهِمْ وَ لِقَآئِهِ فَحَبِطَتْ أَعْمَـٰلُهُمْ فَلَا نُقِیمُ لَهُمْ یَوْمَ الْقِیَـٰمَةِ وَزْنًا؛ [آرى] آنان کسانى‏اند که آیات پروردگارشان و لقاى او را انکار کردند در نتیجه اعمالشان تباه گردید و روز قیامت براى آنها [قدر و] ارزشى نخواهیم نهاد(سوره کهف، آیه ۱۰۵)» انسانی که روز قیامت به آیات الهی کافر می‌شود در روز قیامت دیگر وزنی ندارد.
دومین عاملی که اعمال انسان را حبط می‌کند توهین‌، تمسخر، اهانت به معصومین موجب حبط اعمال می‌شود
خداوند متعال در این‌باره می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ؛‌اى کسانى که ایمان آورده‏اید در برابر خدا و پیامبرش [در هیچ کارى] پیشى مجویید و از خدا پروا بدارید که خدا شنواى داناست (سوره حجرات،‌آیه ۱)».
به استناد این آیه باید در محضر امام با ادب بود. لذا بزرگان نسبت به یادکردن حضرات معصومین و القاب آنها بسیار مقید بودند یکی از خطرات این است که حضرات معصومین برای ما عادی می‌شوند. بی‌حرمتی نسبت به حضرات معصومین(ع) باعث حبط اعمال می‌شود.

این مطلب را برای دوستان خود بفرستید

شما مجوز مشاهده نظرها را ندارید

دیدگاه خود را بیان کنید

ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان -
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

عقاید امامیه

اولین جلسه از سلسله درس گفتارهای عقاید امامیه

در باب فضیلت و ضرورت برگزاری جلسات هفتگی، شواهدی از قرآن و روایات می‌توان یافت که بر اساس آن این نتیجه به دست می‌آید که برقراری این جلسات، عمل به دستور خداوند و ائمه معصومین (ع) است.مرحوم قاضی(ره) فرمودند: در مستحبات عزاداری و زیارت سیدالشهداء مسامحه ننمایید و روضه هفتگی ولو دو یا یک نفره باشد، اسباب گشایش امور است.

دومین جلسه از سلسله درس گفتارهای عقاید امامیه

عقیده از ریشه (ع ق د) یعنی گره زدن محکم و سخت شدن. لذا عقیده آن چیزی است که در وجود شما با جان و دلتان گره خورده است و سفت و سخت در وجود شما شده است و با علم متفاوت است. این معنی عقیده از جهت لغوی است. یعنی یک چیز را می‌دانیم ولی به آن عقیده نداریم پس علم با عقیده دو چیز متفاوت است. امکان دارد علمی به عقیده تبدیل بشود  و امکان دارد نشود…

سومین جلسه سلسله در س گفتار عقاید امامیه/// علم اسلامی چیست؟

در جلسه پیش سئوالی مطرح شد مبنی بر اینکه در آیات و روایات تأکید بر علم شده است حال منظور از این علم چیست؟ آیا اگر علم حوزوی و فقه و دین را فرا بگیریم عبادت است و طبق فرمایش حضرات معصومین(ع) است یا یادگیری هر علمی دستور دین است؟

رسانه های تصویری