اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

عقاید امامیه

متن جلسه صد و یازدهم سلسله درس گفتارهای عقاید امامیه مطلب ویژه


این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

خلاصه مطلب: آن چیزی که باعث وحدت و تفرقه بین مسلمین می‌شود، اعتقادات است.

اعتقادات مهم‌ترین عامل وحدت و تفرقه
بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب العالمین، اَلحَمدُلله الاوَّل بلا اول کان قبله و الاخر بلا اخر یکون بعدَهُ الذی بعد فلا یرى وقرب فشهد النجوى تبارک وتعالى ثم صلاه وسلام علی سیدنا ونبینا العبد الموید والرسول مسدد المصطفی الامجد حبیب اله العالمین ابی القاسم محمد (ص) و علی اهل بیت الطیبین الطاهرین سیما بقیة الله فی الارضین و اللعنة الدائم علی معاندیهم و مخالفیهم الی قیام یوم الدین آمین رب العالمین.
در جلسه صد و یازدهم سلسله درس گفتارهای عقاید امامیه و در ادامه مباحث توحیدی باید این مطلب را ذکر کنیم که علما اعتقادات را فقه اکبر می‌دانند. به تازگی نیز مقام معظم رهبری فرموده‌اند؛ «مبادا مسائل فقهی شما را از فقه اکبر که‌‌ همان عقاید است، غافل کند» اعتقادات قطعا و یقینا مقدم بر عمل است و روز قیامت ابتدا از عقیده می‌پرسند و اگر عقیده درست بود از عمل پرسش می‌شود.
جنگ ما با داعش جنگ بر سر اعتقادات است نه انجام اعمال همچنین دعوای ما با جریان‌های سیاسی مختلف بر سر عقاید است و آن چیزی که مایه وحدت و تفرقه می‌شود اعتقادات است و این از مسائل بسیار مهم است. دشمن نیز می‌داند که چه چیزی را باید نشانه بگیرد و بیش از همیشه روی این مسئله تمرکز کرده است و امروز جنگ عقاید بیش از جنگ عمل شده است.
در گذشته برای به انحراف کشیدن جوامع اسلامی فساد و فحشاء را رواج می‌داند اما امروزه با ایجاد شبهه در اعتقادات جوانان را گمراه می‌کنند و اگر ما مجهز به سلاح علم عقاید نباشیم در میان انواع شبهه‌ها نه می‌توانیم خودمان را حفظ کنیم و نه خانواده‌ و دوستانمان‌ را. امروزه در بیشتر محافل بحث اعتقادی شکل می‌گیرد و اگر قرار باشد از این پرچم دفاع کنیم باید بر آن مسلط باشیم.
علوم اسلامی شامل سه بخش است؛ علم اعتقادات، علم اعمال یا افعال که شامل احکام است. علم اخلاق.
 اعتقادات در علم کلام بررسی می‌شود و به کسی که در این علم متخصص است متکلم می‌گویند. به علمی که احکام را بررسی می‌کند فقه و به متخصص آن فقیه گفته می‌شود
از نگاه علما توحید تعاریف متفاوتی دارد؛ توحید از نگاه یک عالم متکلم با یک عالم فقیه و یا عارف متفاوت و با هم درتقابل است. عرفا خدا را به گونه‌ای تعریف می‌کنند که گاهی متکلمین آن تعریف را قبول ندارند؛ فقیهان معتقدند کسی که به وحدت وجود قائل باشد کافر است در حالی که عرفا معتقدند در وحدت وجود تعریف می‌شود.
ما در عقایدمان از تعاریف متکلمان استفاده می‌کنیم اگر چه هر دو طیف به فرمایشات اهل‌بیت (ع) استناد می‌کنند.
در جلسه بعد و در ادامه همین مبحث از کتاب الاعتقادات شیخ صدوق تعریفی اجمالی از توحید، راه‌های شناخت خدا، خدا‌شناسی از دیدگاه قرآن و روایات، برهان نظم و علیت، قضا و قدر و عدل را بیان می‌کنیم.



نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جوملا فارسی