اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

عقاید امامیه

گزارش جلسه هفتگی روضه الشهدا در سایت وارث


این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

دکتر محمدی فام : زندگی مومن از صفر تا صد عبادت است + گزارش تصویری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هییات مذهبی وارث:جلسه هفتگی هیئت روضة الشهدا روز گذشته (دوشنبه 15 دی ) با سخنرانی دکتر حسین محمدی فام و مدیحه سرایی حاج محمد درزی در حسینیه موقت روضة الشهدا برگزار شد.

 

وارث : جلسه هفتگی هیئت روضة الشهدا روز گذشته (دوشنبه 15 دی ) با سخنرانی دکتر حسین محمدی فام و مدیحه سرایی حاج محمد درزی در حسینیه موقت روضة الشهدا برگزار شد.

به گزارش وارث ، این مراسم با قرآن آیاتی از کلام الله مجید و قرائت زیارت عاشورا آغاز و سپس دکتر حسین محمدی فام با موضوع عقائد امامیه به سخنرانی پرداخت که در ادامه بخشی از این سخنان را می خوانید:

امام رضا علیه‌السلام می فرماید: آن کسی که دنبال روزی برای اهل خانه خود است دنبال فضل خدا است که همسر و فرزندانش را اداره کند از کسی که در راه خدا شمشیر می زند و جهاد می کند اجرش بیشتر است. کسی که برای همسر و فرزندانش تلاش می کند همانند مجاهد است. که اصلاً اجرش بیشتر است!.

اگر از من سبک زندگی اسلامی را سوال کنند در یک جمله می گویم: زندگی مومن از صفر تا صد عبادت است. اگر زندگی مومن مطابق دستور اهل بیت علیه‌السلام باشد کلاً عبادت است. یعنی شما صبح از خواب برخاسته و نیت می کنی تا صبحانه بخوری و برای کسب روزی برای رفاه همسر و فرزندانت از خانه بروی همانند مجاهدی است که می گوید: صبحانه بخورم و جانی تازه کنم و شمشیر تیز کنم تا به جنگ با کفار بروم و در پای رکاب پیامبر بجنگم، طبق حدیث امام آن به آنش ثواب است.

تمام اعمال و حرکت زندگی مومن عبادت است. ما عرفان اسلامی که تعریف می کنیم باید با این روایات قابل جمع باشد. گاهی برخی از عارفان به گونه ای این عرفان را تعریف می کنند که ته آن برای آدم های الّاف و بیکار در می آید یعنی اگر بخواهی عارف باشی باید بیکار باشی و یا پول زیادی داشته باشی، ارثی داشته باشی که بتوانی عارف شوی چرا؟ چون صبح بعد از نماز باید فلان ذکر را بگویی و چنین کنی ظهر باید چنان کنی و غیره.

بزرگواری دستورالعمل خوبی به من داد که انجام آن زمانبر بود و گفتم: من کارمندم و باید صبح اداره باشم و شب دیر می رسم گفت: پس تو نمی توانی! که در آن هنگام سوالی برایم پیش آمد که این چه عرفانی است که برای آدم های بی کار است؟!! اصلاً بیکاری در روایات ما چقدر نهی شده است؟ یا باید بازنشسته شویم و بعد؟ خیر عرفان همین است. ما عرفان شیعی را قبول داریم که با روایات سازگار باشد.

عرفانی برای ما مقبول است که در جامعه ما بین مردم باشیم و کارمان را تعطیل نکنیم، همین باعث می شود جوان شیعه که سرکار می رود مدام ناراحت است! در حالی که روایت چیز دیگری می گوید!

در کتاب لوامع الالهیه فاضل مقداد در دو قسمت بحث کرده است. در جایی گفته افضلیت امیرالمومنین علی علیه‌السلام را اجمالی اثبات می کنیم، جایی هم تفصیلی.

طبق آیه مباهله امیرالمومنین علی علیه‌السلام جان پیغمبر است و با او برابر است، نفس اوست. نفس یعنی هم درجه و هم سطح، پیامبر افضل خلق است و حضرت با او برابر پس امیرالمومنین علی علیه‌السلام افضل است.

در خبر طائر اینگونه نقل شده است که پیامبر صلي‌الله عليه وآله می خواستند مرغی را نوش جان کنند و دعا کردند که خدایا کسی را بفرست که نزدت محبوب ترین باشد و من این غذا را با او بخورم، طبق برخی نقل ها سه بار امیرالمومنین علی علیه‌السلام آمد، انس‌بن‌مالک که از اصحاب بود و از خادمین پیامبر اکرم صلي‌الله عليه وآله حضرت را به خانه راه نداد و هر بار گفت: حضرت مشغول کاری هستند، نقلی داریم که می گویند: پیامبر فرمود: انس اگر علی است بگذار بیاید و در نقل دیگری داریم که حضرت در را هل داد و داخل شد. از این داستان متوجه می شویم که امیرالمومنین علی علیه‌السلام محبوب ترین خلق نزد خدا است و عقل می گوید محبوب ترین خلق افضل مخلوقات است. خداوند قطعاً کسی را که فضل بیشتری دارد را دوست دارد.

پیامبر اکرم صلي‌الله عليه وآله به حضرت زهرا سلام‌الله علیها فرمودند: خداوند متعال توجهی به زمین نمود و پدرت را انتخاب کرد و او را به عنوان پیغمبر اتخاذ کرد و دوباره خداوند متعال به زمین توجهی فرمود و همسرت را انتخاب کرد و او را به عنوان وصی انتخاب کرد؛ فاضل می فرماید: اگر کسی از امیرالمومنین علی علیه‌السلام افضل تر بود جا داشت که خداوند او را انتخاب کند و نتیجه می گیریم حضرت افضل خلق هستند.

پیامبر صلي‌الله عليه وآله نام شخصی از کفار را می برد و می فرمایند: او رابهترین مردم می کشد. که در تاریخ مشخص شد او را امام علی علیه‌السلام کشته است در نتیجه حضرت افضل خلق است.

پیغمبر فرمودند: علی بهترین مردم است هر کس انکار کند کافر شده است. از این روایت که هم شیعه نقل کرده است و هم سنی می فهمیم که امیرالمومنین علی علیه‌السلام بهترین مردم است.

شیخی به نام ابومحمد که ساکن ری بود و کتابی در مورد این حدیث نوشته است و آن را با تالیفی چاپ کرده است و نام کتاب را " نوادرالاثر فی علی الخیر البشر " گذاشته است و از چهل طریق آن را به اثبات رسانیده است.

پیامبر صلي‌الله عليه وآله می فرمایند: به درستس برادرم، وصی من و بهترین کسی که بعد از من می آید علی ابن ابی طالب است که دِینم را به جا می آورد و وعده هایم را به تحقق می رساند.

عایشه نقل می کند: من پیش پیغمبر بودم، امیرالمومنین جلو آمد و پیغمبر فرمود: ایشان آقای عرب است، یا رسول الله آیا شما سید عرب نیستید؟ فرمودند: من سید عالم هستم و او سید عرب.

پیغمبر صلي‌الله عليه وآله فرمودند: من کنت مولاه و هذا علی مولاه، این حدیث از دو جهت بر افضلیت مولا دلالت دارد. مولا به کسی می گویند که در تصرف اولویت دارد و کسی است که بر امر کردن اولویت دارد اگر کسی از مولا شایستگی بیشتری داشت باید او مولا می شد، چون مولا به معنای اولویت در امر کردن است باید آن شخص افضل ترین باشد. و در ادامه این خطبه وجه تسمیه ای که به دست می آوریم این است که امیرالمومنین باید مخدوم باشد یعنی دیگران به او خدمت کنند و مقدم باشد وقتی مولا است و باید افضل باشد تا مولا باشد.

پیغمبر صلي‌الله عليه وآله فرمودند: نسبت تو به من نسبت هارون به موسی است با این تفاوت که بعد از من پیغمبری نیست. در آن زمان هارون افضل بوده است، پس امام علی علیه‌السلام هم افضل است.

در بین اصحابش با امام علی علیه‌السلام عقد برادری خواند. این برادری پیغام دارد که اگر کسی افضل تر بود با او عقد برادری می خواند. پس امام علی علیه‌السلام افضل است.

در ادامه این مراسم حاج محمد درزی به مدیحه سرایی در وصف اهل بیت عصمت و طهارت صلوات الله علیهم اجمعین پرداخت.

 

 

 

 

گزارش تصویری سایت وارث از این مراسم

 

 

 

 

 


نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جوملا فارسی