اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

عقاید امامیه

آداب واسرار دعا 8


این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
آداب و اسرار دعا 8
آنچه از برخی از روایات بر داشت می شود این است که؛ اوّل- هنگام ظهر، وقت طلب حاجت است. دوّم- مستحب است ابتدا صدقه‏اى داده شود. سوّم- خوب است بوى خوشى استشمام گردد.چهارم- مسجد محل خوبى جهت طلب حاجت مى ‏باشد.
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی هَدَانَا لِهَذَا و َمَا کُنَّا لِنَهْتَدِیَ لَوْلا أَنْ هَدَانَا اللَّهُ. رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطَانًا نَصِیرًا ثم صلاه وسلام علی سیدنا ونبینا العبد الموید والرسول مسدد و المصعد امجد ابی القاسم محمد (ص) و آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیة الله فی الارضین و اللعن علی اعدائهم الی یوم الدین.
در شبهای گذشته زمانهایی که بهتر است در آن اوقات دعا شود را بیان کردیم؛ امشب نیز در رابطه با مکانهای دعا مطالبی بیان می شود و همچنین اگر مجالی باشد درباره دعاهای مستجاب هم صحبت خواهد شد.
زمانهایی است که اگر در آن زمانها دعا کنیم احتمال اینکه مستجاب شود خیلی بیشتر است. همچنین مکانهایی هم هست که در آن مکانها دعا به اجابت نزدیکتر است.
1ـ عرفات.
 اولین جایی که ابن فهد حلی نقل کرده است سرزمین عرفات است که یکی از جاهایی است که خیلی سفارش شده است. دعای عرفاتی که امام حسین (ع) یا امام سجاد (ع) یا حضرات دیگر به این دلیل است که دعا در سرزمین عرفات مستجاب است به آنجا که می‌رسیدند دعاهای خاص می‌کردند. 
«انّ من الذّنوب ما لا يغفر الّا بعرفة و المشعر الحرام، قال اللَّه تعالى: فَإِذا أَفَضْتُمْ مِنْ عَرَفاتٍ فَاذْكُرُوا اللَّهَ عِنْدَ الْمَشْعَرِ الْحَرامِ‏ (سوره بقره، آيه 198) و ليلة من ليالى الاحياء / برخى از گناهان فقط در اين سه موقعيت بخشيده مى‏شوند: - عرفات- مشعر الحرام، كه خداوند متعال فرمود: وقتى از عرفات كوچ كرديد، خداى را در مشعر الحرام به ياد بياوريد. و شبى از شبهاى احيا»
شیخ عباس قمی هم در مفاتیح از امام صادق(ع) نقل می کند که ایشان می فرمایند: « مَنْ لَمْ یُغْفَرْ لَهُ فِی شَهْرِ رَمَضانَ لَمْ یُغْفَرْ لَهُ اِلی قابِلٍ اِلاَّ اَنْ یَشْهَدَ عَرَفَةَ/ کسی که در ماه رمضان بخشیده نشود، تا سال آینده بخشیده نمی شود، مگر اینکه [روز] عرفه را درک کند»
 مهم بودن در آن سرزمین است چرا که خود سرزمین عرفات این قابلیت را دارد البته ما رجاءً دعای عرفه را در جاهایی غیر از عرفات هم می خوانیم ولی صحیح آن این است که در خود سرزمین عرفات خوانده شود چرا که در آن سرزمین دعا مستجاب می شود.
2ـ حرم الهی در مکه و کعبه.
 از امام رضا(ع) روایت شده که فرمودند:«ما وقف احد بتلك الجبال الّا استجيب له فامّا المؤمنون فيستجاب لهم في آخرتهم، و امّا الكفّار فيستجاب لهم في دنياهم / كسى در اين كوهها توقف نكرد(یعنی کوههای اطراف خانة خدا و شهر مکه)  (حتى كافر) مگر آنكه (دعايش) اجابت شده، اگر مؤمن باشد، اجابت اخروى و اگر كافر باشد اجابت دنيايى دارد».
3ـ مسجد. 
در حدیث قدسی آمده است که خداوند متعال فرمود:«الا انّ بيوتى في الارض المساجد، فطوبى لعبد تطهّر في بيته ثمّ زارنى في بيتى / آگاه باشيد كه مساجد، خانه‏هاى من بر روى زمين‏اند، پس خوشا به حال بنده‏اى كه در خانه خود تطهير كند (و وضو بسازد) سپس مرا در خانه‏ام زيارت كند».
اگر این عبارت را نصب‌العین خود قرار دهیم وقتی می‌خواهیم برویم مسجد با نگاه زیارت می‌رویم، آن هم نه زیارت امام حسین (ع) یا زیارت امام رضا (ع)، بلکه زیارت خودِ خدا. لذا مستحب است با توجه وضو بگیریم، بهترین لباس و ترجیحا لباس سپید بپوشیم، عطر بزنیم، آقایان محاسنشان را معطر کنند و غیره و با این دید که داریم به زیارت خدا در خانة خدا می‌رویم، برویم نماز بخوانیم. اگر مسجدی‌های ما این روایت را درک کنند مساجد ما دگرگون می‌شود. 
«سعيد بن مسلم» از معاويه بن عمار روايت كرده است كه وجود مقدّس آقا امام صادق- عليه السّلام- هر گاه حاجتى داشت هنگام زوال آفتاب (يعنى ظهر) آن را طلب مى ‏كرد، بدين ترتيب كه اولا چيزى در راه خدا صدقه مى ‏داد بعد بوى خوشى استشمام مى ‏كرد و سپس به مسجد رفته هر حاجتى داشت آن را به محضر حقتعالى عرضه مى ‏داشت.
ناگفته نماند كه اين خبر دلالت بر چهار مطلب دارد بدين شرح:
اوّل- هنگام ظهر، وقت طلب حاجت است. دوّم- مستحب است ابتدا صدقه‏اى داده شود. سوّم- خوب است بوى خوشى استشمام گردد.چهارم- مسجد محل خوبى جهت طلب حاجت مى ‏باشد.
4ـ زیر قبّة سیدالشّهدا (ع).
«انّ اللَّه سبحانه و تعالى عوّض الحسين عليه السّلام من قتله باربع خصال: جعل الشّفاء في تربته، و اجابة الدّعاء تحت قبّته، و الائمّة من ذرّيّته، و ان لا يعدّ ايّام زائريه من اعمارهم / خداوند سبحان، در عوض قتل آقا سيد الشهداء- عليه السّلام- چهار خصلت عطا كرده است: - شفا را در تربتش نهاد. - اجابت دعا را زير گنبدش قرار داد. - ائمه بعدى از نسل اويند. - مدت زمانى را كه زائرين آن حضرت براى زيارت مى‏گذرانند، جزء عمرشان به حساب نمى‏آورد».
یعنی اگر کسی قرار است  50 سال عمر کند این 50 سال غیر از آن روزهایی است که به زیارت امام حسین(ع) رفته است. لذا هر چه بیشتر کربلا برویم برعمرمان افزوده می شود.
و نيز روايت شده است كه بر امام صادق- عليه السّلام- مرضى عارض شد، آن حضرت به نزديكانش امر كرد كه فردى را اجير كنند تا برود نزد قبر امام حسين- عليه السّلام- (و برايش دعا كند) يكى از دوستان حضرت، جهت انجام اين فرمان از خانه خارج شد، فردى را جلوى درب خانه ديد و ماجرا را برايش بازگو كرد، آن مرد گفت: من مى‏روم ولى شبهه‏اى در ذهنم ايجاد شده و آن اينكه امام حسين- عليه السّلام- امامى است كه طاعتش واجب است و او (يعنى امام صادق- عليه السّلام-) نيز امامى است كه طاعتش واجب است، پس اين كار چه معنا دارد؟ (يعنى فرقى بين اين دو امام نيست، پس چرا براى شفاى اين امام، نزد آن امام بروم و دعا كنم؟).
آن فرد به خانه برگشت و مطلب را خدمت امام عرضه داشت حضرت فرمود: «هو كما قال لكن ما عرف انّ للَّه تعالى بقاعا يستجاب فيها الدّعاء فتلك البقعة من تلك البقاع / سخن اين مرد درست است (كه فرقى بين دو امام نيست) اما ندانسته است كه خداوند متعال سرزمينهايى دارد كه در آنجا دعا مستجاب مى ‏شود و حرم حضرت سيد الشهداء- عليه السّلام- از آنهاست».
دعاهای مستجاب
یک سری دعاهای مستجاب است فرمودند خودِ این دعاها مستجاب است:
ـ دعايى كه در بردارنده اسم اعظم الهى باشد، خواه آن اسم اعظم معين و مشخص باشد و خواه نباشد. 
حال اینکه اسم اعظم چیست و چه فرقی با بقیة اسمها دارد و یا مصادیقش چیست زمان زیادی برای بحث می‌خواهد. مثلاً یک روایت این است که اسم اعظم در آیات آخر سورة حشر است. برخی می‌گویند در آیةالکرسی است، برخی دیگر می‌گویند در آیات اول سورة آل عمران است. برخی دیگر گفته‌اند اسم اعظم در آية الكرسى و اول آل عمران است فلذا گفته شده كه بايد حتما دو اسم «الحىّ القيوم» باشند، چون فقط اين دو اسمند كه هم در آية الكرسى و هم در اوّل سوره آل عمران وجود دارند».
 یکی از معروفترین روایات این است که؛
«بسم اللَّه الرّحمن الرّحيم اقرب الى الاسم الاعظم من سواد العين الى بياضها / بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏، نزديكتر است به اسم اعظم از سياهى چشم به سفيدى آن».
یعنی احتمال دارد که بسم‌الله الرحمن الرحیم حاوی اسم اعظم باشد. در روایات دیگر «یاذالجلال و الاکرام» «يا هو يا من لا هو الّا هو»  «یا حیُّ یا قیّوم» خودِ «الله» «لاالهَ الاالله» را گفته‌اند. 
برخی می‌گویند عاصف‌بن برخیا که با یک چشم بر هم زدن توانست تخت بلقیس را برای حضرت سلیمان بیاورد، اسم اعظم می‌دانسته.
ـ هرکس 10 بار بگوید «یاالله». 
امام صادق (ع) می‌فرماید: «من قال: يا اللَّه، يا اللَّه، عشر مرّات قيل له: لبّيك عبدى سل حاجتك تعط / كسى كه ده بار بگويد يا اللَّه! يا اللَّه! به او ندا مى‏رسد: لبيك اى بنده من حاجتت را بخواه تا به تو داده شود».
اینکه در آخر جلسات شیعه رسم است 10 مرتبه می‌گویند «یاالله» از این روایت مأخوذ شده است. 
و در بعضی روایات آمده؛ «من قال: يا ربّاه، يا ربّاه، عشرا / کسى كه ده بار بگويد يا ربّاه (به او نيز چنين ندايى مى ‏رسد)».
در روایتی دیگر آمده است: من قال في سجوده: يا اللَّه، يا ربّاه، يا سيّداه،- ثلاثا- / کسى كه در سجودش سه بار بگويد يا اللَّه! يا رباه! يا سيداه! همين گونه جواب مى ‏شنود».
خدا خیلی راحت در به روی ما باز کرده است اما ما غافلیم. 
امام کاظم (ع) فرمود: «اذا كانت لك يا سماعة حاجة فقل: اللّهمّ انّى اسألك بحقّ محمّد و علىّ فانّ لهما عندك شأنا من الشّان و قدرا من القدر، فبحقّ ذلك الشّأن و بحقّ ذلك القدر ان تفعل بى كذا و كذا، فانّه اذا كان يوم القيامة لم يبق ملك مقرّب و لا نبىّ مرسل و لا عبد مؤمن امتحن اللَّه قلبه للايمان الّا و هو محتاج اليهما في ذلك اليوم / اى سماعه! هر وقت حاجتى دارى بگو: خدايا! تو را قسم مى‏دهم به حق محمد و على- عليهما السّلام- اين دو نزد تو قدر و مقامى دارند، به قدر و مقام اين دو قسمت مى‏ دهم حاجات مرا بر آورى كه عبارتند از چنين و چنان، چون در روز قيامت هيچ فرشته مقرب و هيچ پيامبر مرسل و هيچ بنده مؤمنى كه خداوند سبحان قلبش را بر ايمانش امتحان كرده باشد نيست مگر اينكه به اين دو بزرگوار (يعنى محمد و على- عليهما السّلام-) نيازمند است».
بحث بعدی ما رابطة کارهای نیک با دعا است. یعنی یک سری کارها هست که اگر آنها را انجام دهی دعا مستجاب است.
 


نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

جوملا فارسی