طبق فرمایشات حضرت آقا، امام بزرگان و متفکرین اسلام، اسلامی ناب است که 3 مؤلفه داشته باشد

1.معنویت

 2.عقلانیت

3.عدالت و ظلم ستیزی

در این منظومه انسانی مسلمان است که هر سه مؤلفه را با هم داشته باشد، هر کدام از اینها به صورت تک تک انحراف است. 

در طول تاریخ کسانی که اسلام را فقط یا بیشتر عرفان می‌دانستند و دو عنصر دیگر کمرنگ بوده، مثلا در تذکرة الاولیا حرفهایی گفته می‌شود که غیر معقول است. 

از طرفی در برخی هم عنصر عقلانیت و هم ظلم ستیزی کمرنگ بوده، فلان عارف شوریده حلقه بحث و درس خصوصی ای داشته که خروجی این جلسات اینگونه بود کسی آنقدر واله شد که خودش را از پشت بام پرت می‌کند آن دیگری خود را در جنگل گم می‌کند…

بعد زمانه ایست که شما میبینی سید جمال الدین اسد آبادی در کشورهای مختلف و با پادشاهان مختلف به دنبال ایجاد وحدت میان شیعه و سنی و مسلمانان است، این بزرگوار معنویت بسیار زیاد دارد ولی عنصر عدالت و ظلم ستیزی نه، در قبال آن همه ظلمی که به مردم می‌شود هیچ نقش ظلم ستیزانه ای ندارد. 

شما افرادی را در تاریخ می‌بینید که به شدت تاکید دارند روی عنصر عرفان و معنویت و عقلانیت درآنها کم است محاسبه و عدالت ندارند. 

بعضی ها فقط عقلانیت دارند  خصوصاً در مواجهه با هیأت فقط عاقل می‌شود عنصر معنویت به محاق می‌رود، در سایه سار عقلانیت معنویتی دیگر نیست، هیچ عدالت خواهی ای نیست، ظلم ستیزی ندارد به گمان خود روش عقلانیت را پیش می‌برد و روشن فکر است….

از طرفی کسانی که روی عدالت خواهی تاکید دارند بخصوص جریانات مارکسیستی و جریان چپ زمان انقلاب ولی خیلی معنویت ندارد معمولا هم کم می آورند.

این سه در هم تنیده است، اینها منهای هم نمی‌شوند.

امام علی عدالت خواه زمان خودش ابیذر که بسیار شخص وحشتناکی است کسی که در مقابل خلیفه وقت به تقسیم بیت المال اعتراض می‌کند تبعید می‌شود با آن وضعیتی که در آن زمان بود خلیفه سوم ایشان را به شام تبعید می‌کند. معاویه هم نمی‌تواند رتق و فتق کند دوباره به مدینه می‌فرستند، دوباره اعتراض می‌کند اینبار به ربضه تبعید می‌شود،.

امیر المؤمنین علیه السلام به او دلگرمی داده و  در یکی از خطبه های نهج البلاغه در بدرقه ابیذر می‌فرماید احساس وحشت نکن که حق با توست.

چه کسی می‌تواند چنین دوام بیاورد؟ کسی که اهل معناست اهل معنویت است.

این سه حلقه ای که حضرت آقا بهم وصل کردند الگوی صحيح اسلام و فهم درست و کامل دین را ارائه می‌دهد نه فهم کاریکاتوری و اجزائی.

اسلام صرفا معنوی، صرفا عدالت خواهانه، صرفا عاقلانه فهم غلط از اسلام است. 

عده ای معتقد هستند که نباید واکسن زد. ممکن است کسی بگوید من تجربیاتی دارم که می‌دانم واکسن خوب نیست یا شواهدی دارم که می‌دانم این کار صهیونیست است، این درست اما اگر کسی آمد و گفت نباید واکسن زد و در جواب علت این کار می‌گوید بخاطر روایت، یعنی به دین ربط داد نه بحث عقلی و تجربی، کسی که می‌گوید اگر واکسن لازم بود پیغمبر به آن توصیه می‌کردند اگر بگویی در آن زمان نبود می‌گوید این زیر سؤال بردن علم پیغمبر است و ما داروی امام کاظم داریم یا فلان دارو از فلان روایت…

حالا فرض کنیم روایت هم خیلی قوی باشد، حالا فکر کن من قطره فلج اطفال ندهم یک عمر مشکل دارد و در جهنم هستم این زور دارد.

خدا نمی‌گوید در دنیا در اثر دین غلط چوبش را خوردی برو به بهشت اینطور نیست خدا می‌گوید چیزی را به دین نسبت دادی خدا به حسابشان می‌رسد… 

عرب جاهلیت کودک را کشته است برای قربانی برای بت، قرآن می‌گوید بخاطر فهم غلط از دین است، از سر سفاهت و بدون علم است، بسیار وحشتناک است

بخاطر تقرب بچه را کشته است از سر دین فهمی غلط. خدا نمی‌گوید تو در دنیا مصیبت فقدان فرزند را دیدی لااقل در این دنیا به بهشت برو. خیر چنین نیست.  

علامه طباطبایی در تفسیر آیات ١٣۶ تا ١۵٠ سوره انعام درباره اعراب جاهلی می‌گوید آنها ۶ کار میکردند:

١.بخشی از محصولات و چهارپایانشان را می‌دادند برای خدا و بخشی هم برای شریکان خدا، در واقع شرک می‌ورزند و برای خدا شریک قائلند خداوند می‌گوید آن قسمت که برای شرکاست که برای آنهاست، آن قسمت هم که برای من است آن هم برای همان شرکاست بخاطر شرک، از عمل شرک آمیز چیزی به خدا نمی‌رسد چه بد حکم کردند.

٢. شیاطین قتل این فرزند را برایش زینت میداد چه ایثاری چه از خود گذشتگی ای برای هلاک اینها و برای ملبوس کردن اینها، این در اثر دین قروقاطی است اگر خدا میخواست این کار را انجام نمیدادند ولی خدا مانع نشد. دین باید درست باشد.

یکی از گناهان وحشتناک در قرآن اعتراض غلط به خداست مثلا روایت داریم فلان…

٣.ممنوعیت های من درآوردی. می‌گفتند فلان چیز حرام است نخورید فلان چهارپا ممنوع است سوار نشوید خداوند در قرآن برای اینها از کلمه افترا استفاده میکند تحریم چیزهای حلال می‌کردند نه تحلیل چیزهای حرام. می‌گفتند آنچه در شکم چهارپایان است برای مردان میباشد، اگر چهارپا مرده بود برای خانم‌ها!

این چه نسبتی است به خدا می‌دهید؟! 

بدبخت است از سر دین غیرعالمانه و از سر سفاهت بچه را کشته است و نعماتی که خدا روزیش کرده بود تحریم کرد اینها گمراه هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *