در باب فضیلت و ضرورت برگزاری جلسات هفتگی، شواهدی از قرآن و روایات میتوان یافت که بر اساس آن این نتیجه به دست میآید که برقراری این جلسات، عمل به دستور خداوند و ائمه معصومین (ع) است.مرحوم قاضی(ره) فرمودند: در مستحبات عزاداری و زیارت سیدالشهداء مسامحه ننمایید و روضه هفتگی ولو دو یا یک نفره باشد، اسباب گشایش امور است.
در جلسه پیش سئوالی مطرح شد مبنی بر اینکه در آیات و روایات تأکید بر علم شده است حال منظور از این علم چیست؟ آیا اگر علم حوزوی و فقه و دین را فرا بگیریم عبادت است و طبق فرمایش حضرات معصومین(ع) است یا یادگیری هر علمی دستور دین است؟در پاسخ به این سئوال باید گفت:….. بسم الله الرّحمن...
به نقل از سایت روضه الشهداء: عقاید را باید یاد گرفت، شنید و بعد فهمید. تفاوت کوچکی در مسائل ریز اعتقادی با احکام است. در زمینه کلیات، مثل توحید و نبوت و… باید خودتان به آنها برسید. در این زمینه می توان از ادله ای مانند برهان نظم، برهان فطرت، برهان صدیقین و … بهره برد. ولی قبول این موضوع...
به نقل از سایت روضه الشهداء: در اهمیت عقاید در قیامت بحث شفاعت مطرح می شود که بطور اختصار و اجمال به آن می پردازیم و در آینده این موضوع را مورد بررسی قرار می دهیم و ادله آن را بیان می کنیم.شفاعت پیش شرطهایی لازم دارد که یکی از آنها صحیح بودن اعتقادات است یعنی در قیامت می گویند...
شیعه اصطلاح عام است، امامیه اصطلاح خاص است. به هرکسی که به خلافت بلافصل امیرالمؤمنین بعد از پیغمبر با نص الهی قائل شود، شیعه گفته می شود. ممکن است دو امامی، سه امامی، هفت امامی یا … باشند ولی همینکه امیرالمؤمنین(ع) را با شرایط گفته شده قبول کرده باشد درعلم کلام و علوم اسلامی به او شیعه گفته میشود. خلافت...
بحث ما در این جلسه این است که:۱٫عقاید نه تغییر کرده و نه کامل شده؛ اصلاً عقاید کامل شدنی نیست. همانطور که بیان شد عقاید دارای درجه بندی است و با توجه به سطوح مختلف انسانها، دین برای آنها عقاید را ارائه می دهد. عقیده ای که من درباره امام زمانم دارم با عقیده ای که مثلاً آیت الله بهجت...
این روایت بسیار کاربردی است؛ امام کاظم علیه السلام فرمودند: « ان الله على الناس حجتین حجه ظاهره و حجه باطنه فاما الظاهره فالرسل و الانبیاء و الائمه و اما الباطنه فالعقول. » خدا بر مردم دو حجت دارد. یکی حجت ظاهری و یکی باطنی.حجت ظاهری ارسال رسل است و حجت باطنی عقل هاست. پس عقل حجت خداست. اما حجت...