اولین موضوعی که در این رابطه مطرح می شود بررسی اسناد خطبه غدیر است.
گروه اول جمعی از مورخانی که در طول تاریخ به حدیث غدیر تصریح کرده اند عبارتند از؛
بلاذری در انساب الاشراف ، ابن قطیبه در المعارف و الامامه و سیاسه، طبری، ابن زولاق لیثی مصری، خطیب بغدادی در تاریخ بغداد، ابن عبدالبر در الاستیاب، ، ابن عساکر در تاریخ الشام، یاقوت حموی در معجم الادباء، ابن اثیر در اسدالغابه، ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه، ابن خلقکان در وفیات الاعیان، یافئون در مرآت الجنان، ابن شیخ بلوی در الفباء ، ابن کثیر شامی در النهایه، ابن خلدون در مقدمه ابن خلدون ، شمس الدین ذهبی در تذکره الحفاظ، نویری در نهایت الارب فی فنون الادب، ابن حجر عسقلانی در الاعصابه و تهذیب التهذیب، ابن صباغ مالکی در الفصول المهمه، مقریزی در الخطط، جلال الدین سیوطی در برخی از کتبش، قرمانی دمشقی در اخبار الدُوَل، نورالدین حلبی در السیره الحلبیه.
گروه دوم چندی از محدثان هستند که ۲۷ محدث بزرگ را علامه امینی در الغدیر ذکر کرده است.
پیشوای مذهب شافعی ـ ابوعبدالله محمد بن ادریس شافعی در النهایه ابن اثیر، پیشوای مذهب حنبلی ـ احمد حنبل در مسند و مناقب خود، ابن ماجه در سنن خود، ترمذی در صحیح خود، (این کتب جز صحاح سته هستند) ابو یعلا موصلی در مسند خود، بغوی در السنن، دولابی در الکنی و السماء، طحاوی در مشکل آلاثار، حاکم در المستدرک ، ابن معازلی شافعی در مناقب، ابن منده اصفهانی در کتب خود، خطیب خوارزمی در المناقب و مقتل الاامام الحسین (ع) ، کنجی در کفایه الطالب، محب الدین طبری در الریاض النظره و ذخایر العقبی، هموینی در فرائد السبطین، ذهبی در التلخیص ، هیثمی در مجمع الزوائد، جزری در اسنی المطالب ، ابو العباس قسطلانی در مواهب الا لدنیه ، متقی هندی در کنزالعمال، هروی قاری در المرغاه فی الشرح المشکاه ، تاج الدین مناوی در کنوز الحقایق فی حدیث خیر الخلائق و فیض القدیر، شیخانی قادری در الصراط السوی فی مناقب آل نبی ، ابوعبدالله زرقانی مالکی در شرح المواهب, ابن حمزه دمشقی حنفی در البیان و التعریف.
گروه سوم عده ای از مفسرین بزرگ اهل سنت هستند؛
طبری در جامع البیان عن التاویل آیه القرآن ، ثعلبی در الاکشف و الابیان فی تفسیر القرآن، واحدی در اسباب النزول، ابومحمد بغوی در تفسیرش ، قرطبی در تفسیرش، فخر رازی در مفاتیح الغیب، قاضی بیضاوی در انوار التنزیل و الاسرار التاویل، ابن کثیر شامی در تفسیرش، نیشابوری در تفسیرش، جلال الدین سیوطی در تفسیرش، ابوالسعود الاعمادی در الارشاد عقل السلیم الی مزایا القرآن الکریم، خطیب شربیانی در تفسیر خود، قاضی شوکانی، آلوسی بغدادی در روح المعانی فی تفسیر القرآن و السبع المثانی.
گروه چهارم متکلمان هستند؛
قاضی ابوبکر باقلانی بصری، التمهید، قاضی عبدالرحمان ایجی شافعی در المواقف ، سید شریف جرجانی درشرح المواقف، بیضاوی در طوالع الانوار ، شمس الدین اصفهانی در مطالع الانذار ، تفتازانی در شرح المقاصد ، قوچشی مولا علاءالدین در شرح تجرید.
واقعه غدیر در طول تاریخ در کتب تاریخی، تفسیری، حدیثی و کلامی به صراحت توسط شیعه و سنی بیان شده است و قابلیت انکار ندارد.
علامه امینی می گوید: ۱۱۰ نفر از صحابه واقعه غدیر را روایت کرده اند.
حافظ سجستانی حدیث مزبور را از ۱۲۰ تن از صحابه روایت کرده، حافظ ابوالعلاء همدانی آن را به ۲۵۰ طریق روایت کرده است.
البته امکان دارد علمای اهل سنت حدیث غدیر را با کاستی هایی نقل کرده باشند. بعضی از عبارات در برخی از نقلها باشد ودر برخی دیگر از نقلها نباشد.
در کتاب «غدیر در آیه اسناد» برای هر عبارت حدیث غدیر سند آمده است. آیه ۶۷ سوره مائده که در خطبه غدیرهم ذکر شده در فتح الغدیر، ج۲، ص۶۰ ؛ در المنثور ،ج۲، ص۲۹۸؛ تاریخ مدینه دمشق، ج ۴۲، ص۲۳۷؛ شواهد التنزیل ، ج۱، ص۲۵۰، ح۲۴۴؛ عمده القاری، ج۱۸، ص۲۰۶؛ کتاب تفسیر قرآن ،شماره ۱۳۴؛ التفسیر کبیر ، ج۱۲، ص۴۹؛ غرائب القرآن تفسیر نیشابوری، ج۲، ص۶۱۶؛ مفتاح النجاه، باب ۳، فصل ۱۱؛ الفصول المهمه، فصل اول؛ الکشف البیان.
عبارت«علیٌ وصیٍ»کفایت الطالب، ص۲۶۰و۲۶۱؛ جواهر المطالب، ج۱، ص۱۰۷، باب ۱۹؛تاریخ مدینه دمشق، ج۴۲، ص۳۹۲؛ سبط النجوم الوالی، ج۳، ص۴۱؛ الفردوس بماثور الخطاب، ج۳،ص ۳۳۶؛ کنوز الحقایق، ج۲، ص۱۱۰؛ فرائد السبطین ، ج۱، ص۲۶۸؛ المناقب خوارزمی، ص۸۵، ح ۷۴؛ الریاض النظره، ج۲،ص۲۴۴؛ توضیح الدلایل، ورقه ۲۰۰، باب دهم؛ مناقب علی بن ابی طالب(ع) ،ص۱۰۱، ح ۱۴۴٫
عبارت «علیٌ خلیفتی»؛ تاریخ مدینه دمشق، تاریخ طبری، مسند علی بن ابی طالب، کنزالعمال، شواهد التنزیل، فرائد السبطین، اسنی المطالب.
عبارت «علیٌ الامام من بعدی» المناقب خوارزمی، فرائد السبطین.
عبارت « فرض اللَّه طاعه على على الابیض و الاسود » فرائد السبطین، ج۱، ص۳۱۵؛ مناقب امام امیر المومنین، ج۱، ص۱۴۰؛ ینابع الموده ، باب ۳، ح۱۰٫
عبارت «ملعون من خالفه ، مرحوم من تبعه»؛ فرائد السمطین ج۱، ص۵۴، باب ۵ ح ۱۹٫
عبارت «على ولیکم» ؛ الجامع الصحیح (سنن الترمذى) ؛کتاب مناقب المعجم الکبیر ؛ تاریخ مدینه دمشق . کنزالعمال؛ البدایه و النهایه ؛ حوادث سال ۴۰ ه . کنزالعمال.
عبارت « علی امام بامرالله» همچنین دارای اسناد متعددی است.
عبارت «على امام المتقین» ؛المعجم الصغیر ؛ مجمع البحرین ؛ مجمع الزوائد ؛ تاریخ اصبهان ۲۰۰/۲ شماره ۱۴۵۴٫ المناقب، خوارزمى ۲۹۵ ح ۲۸۷ فصل ۱۹، و ص ۳۲۸ ح ۳۴۰ فصل ۱۹٫
عبارت «انه امام من اللَّه» ؛ حلیه الاولیاء ۶۶/۱ شماره ۴؛ المناقب، خوارزم؛ فرائد السمطین ؛ کفایه الطالب ؛ تاریخ مدینه دمشق ؛ تاریخ بغداد ۹۹/۱۴ شماره ۷۴۴۱ .
عبارت « من شک فى الولایه فقد کفر»؛ تاریخ مدینه دمشق ؛سمط النجوم العوالى ؛ الریاض النضره؛ مفتاح النجاح. توضیح الدلائل؛ اسنى المطالب.