سلوک حسینی 

جلسه نوزدهم _ ابعاد داشتن کربلا(۱۸) _ بعد اخلاقی(۶)

در ادامه بعد اخلاقی کربلا به چند نمونه از تکریم_همسر در زندگی سیدالشهدا (ع) اشاره می‌کنیم:

🔸در کافی شریف آمده است: عده‌ای وارد خانه امام حسین علیه‌السلام شدند. دیدند که خانه آن حضرت، دارای فرش‌ها و پشتی‌های زیبایی است. گفتند ای پسر پیامبر! ما در منزل شما وسایلی دیدیم که در شأن شما نیست، امام فرمود: ما مِهر زنانمان را می‌دهیم تا هرچه دلشان بخواهد، بخرند. آن وسایل که دیدید، مال من نیست. [۱]
در واقع حضرت آنها را متوجه کرد که این اتاق من نیست؛ بلکه اتاق همسر من است و ما به حس زیبایی‌گرایی زنان اهمیت داده و اجازه خریدن وسایل زیبا (در حد متعارف) را به آنها می‌دهیم.

🔹در بعضی کتب دیگر این‌گونه آمده است که امام حسین (ع) در شعری، علاقه و محبت خود را به رباب مادر علی اصغر (ع) نشان می‌دهد، که ترجمه آن چنین است: «من خانه‌ای که رباب و سکینه (دخترش) در آن باشند را دوست دارم.» [۲]
در زمینه این مهر و علاقه، دو بیت شعر از امام حسین (ع) درباره حضرت سکینه و رباب (ع) نقل شده، و در برخی از منابع، بیتی دیگر نیز به آن افزوده شده است.
~ لَعَمْرُک اِنِّنی لَاُحِبُّ دارا  //  تَحُلُّ بها سکینةُ و الربابُ
~ اُحبِّهما وَ اَبْدُلُ جُلَّ حالی  //  وَ لَیْسَ لِلاَئمی فیها عِتابُ
به جان تو سوگند! من خانه‌ای را دوست دارم که سکینه و رباب در آن باشند. آنها را دوست دارم و تمامی دارایی‌ام را به پای آنها می‌ریزم و هیچ کس نباید دراین‌باره با من سخنی بگوید. [۳]

🔹نتیجه این عشق و محبت امام حسین (ع) همان می‌شود که ابن الاثير در تاريخ كامل می‌گويد:
و كان مع الحسين امرأتُه الرباب بنتُ امرئ القيس، و هى أمُ ابنتِه سكينة، و حملَت الى الشام فيمن حُمل من أهله، ثم عادت الى المدينة … و قيل: انها اقامت على قبره سنةً و عادت الى المدينة … فماتت أسفا عليه. [۴]
رباب به همراه امام حسین (ع) در کربلا بود، که او مادر سکینه بود، با اسرا به شام برده شد و بعد به مدینه برگشتند… اما گفته شده وقتی اربعین به کربلا رسیدند حضرت رباب یک سال در کربلا ماند و پس از آن به مدینه بازگشت و در آخر از شدت اندوه فوت نمود.

🔸پیامبر اکرم (ص) درباب تکریم همسر می‌فرماید: «وَ مَنِ اتَّخَذَ زَوجَةً فَلْیکرِمْهَا». هرکس همسری برگزید، باید وی را تکریم کند. [۵]

در حوزه ارتباط با همسر از اهل بیت علیهم‌السلام آموزه‌های فراوانی داریم و باید از آنها این‌گونه تکریم و احترام را بیاموزیم. هیاتی‌ها باید بهترین_اخلاق را با خانواده داشته باشند و به همسر خود ابراز_محبت کنند. و باعث تأسف است که برخی ابراز عشق به خانواده را بلد نیستند و نمی‌دانند عبادت فقط به تهجد و روضه و نماز جمعه نیست! دراین‌باره پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید:
«جُلُوسُ اَلْمَرْءِ عِنْدَ عِیَالِهِ أحَبُّ إِلَى اَللَّهِ تَعَالَى مِنِ اِعْتِكَافٍ فِی مَسْجِدِی هَذَا»: نشستن مرد در کنار خانواده‌اش، نزد خداوند متعال دوست داشتنی‌تر از اعتکاف [و نشستن] در این مسجد من است. [۶]
متأسفانه برخی هیاتی‌ها آلوده رفیق‌بازی‌اند و بعد از هیات به جای آنکه کنار همسر و خانواده خود بروند اوقاتشان را با دوستانشان سپری می‌کنند. مرحوم محمدعلی نجفی از پدرش مرحوم شیخ محمود نجفی نقل می‌کرد که ایشان بعد از هیات به جوانان تازه ازدواج کرده امر می‌کرد که بروید خانه کنار همسرتان شام بخورید.

📚منابع:
۱ـ الكافي (ط – الإسلامية)؛ ج ‏۶؛ ص ۴۷۶.
۲ـ زندگانى حضرت امام حسين عليه السلام (ترجمه جلد ۴۵ بحار الأنوار)، ص ۷۰.
۳ـ انساب الاشراف، ج ۱، ص ۱۹۵ ـ ۱۹۶ ـ البدایه و النهایه، ج ۸، ص ۲۱۱.
۴ـ تاريخ ابن الاثير، ج ۴، ص ۸۸، ط بيروت.
۵ـ دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۱۵۸.
۶ـ میزان الحکمه، ج ۴، ص ۲۸۷.

دکتر حسین محمدی فام